سه‌شنبه، شهریور ۱۷، ۱۳۹۴

ده تا از شگفت انگیز ترین های ناهید

ناهید، دومین سیاره منظومه شمسی (بر اساس فاصله از خورشید) از جهات بسیاری عجیب و شگفت انگیز است.

10. آتشفشان های ناهید:


آتشفشان روی زهره
Credit: NASA/JPL-Caltech/ESA; image created by Ryan Ollerenshaw and Eric DeJong of the Solar System Visualization Group, JPL.


ناهید بیشتر از هر سیاره دیگری در سامانه خورشیدی ، آتشفشان دارد. دانشمندان بیش از 1600 آتشفشان در سطح این سیاره کشف کرده اند، اما احتمالا تعداد بسیاری آتشفشان دیگر نیز روی سطح این سیاره وجود دارد که برای رصد توسط ما بسیار کوچکند. به گمان دانشمندان بسیاری از این آتشفشان ها خفته اند، هر چند تعداد انگشت شماری هنوز ممکن است فعال باشند.

9. روزهایی که به اندازه سال می گذرند:

ناهید
Credit: Galileo Project, JPL, NASA


یک روز در ناهید 243 روز زمینی به طول می انجامد، در حالی که هر سال این سیاره 224/7 روز زمینی طول می کشد.

8. خواهر دوقلوی زمین:

زمین از نگاه آپولو 17
Credit: NASA


از تمام سیارات منظومه شمسی، ناهید شبیه ترین سیاره به زمین است. دو جسم سنگی تقریبا هم اندازه و با ترکیب تا حد زیادی مشابه به هم دو قلوی زمین-ناهید را می سازند. مدار ناهید نزدیک ترین مدار یک سیاره به زمین است. هر دو سیاره دارای سطحی نسبتا جوان، و هر دو دارای جو ضخیم و با ابر (با این حال، ابر های ناهید از اسید سولفوریک سمی ساخته شده است.) هستند.

7.  ناهید داغ و سوزان است:

ماگما در ناهید
Credit: E. De Jong et al. (JPL), MIPL, Magellan Team, NASA


از آنجا که بخش عمده ای از اتمسفر ناهید از کربن دی اکسید ساخته شده است، اثر گلخانه ای شدیدی ایجاد می کند که سطح ناهید را تا دمای 470 درجه سلسیوس داغ می کند.

سو اسمرکار (Sue Smrekar) دانشمند آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا در پاسادانا می گوید: اثر گلخانه ای سطح زهره را به اندازه ی ذوب کردن سرب گرم کرده است.

6: فشار شدید:

ابر های زهره
Credit: NASA


فشار هوا در سطح ناهید بسیار شدید - در حدود 90 atm است. به عبارت دیگر فشار هوا در سطح  ناهید به اندازه فشار آب در یک کیلومتر زیر اقیانوس های زمین است.

5. گذر زهره:

گذر ناهید
Credit: Paul Hyndman



  • ناهید و تیر تنها سیاراتی هستند که ما میتوانیم عبور آنها را از مقابل خورشید ببینیم. گذر زهره پدیده بسیار نادری است. تقریبا در هر قرن  یک بار می توانیم گذر زهره را ثبت کنیم.


    4. درخشان ترین سیاره:

    Credit: P-M Heden / The World at Night


    در حالی که ناهید هم اندازه زمین است و سومین سیاره کوچک منظومه شمسی محسوب می شود، نزدیکی آن به زمین باعث می شود که این سیاره درخشان ترین سیاره آسمان شب، و پس از ماه نورانی ترین جرم آسمانی باشد که در آسمان شب می درخشد.

    در واقع ناهید می تواند به اندازه یک هواپیمای سرنشین دار نورانی به نظر برسد. در ژانویه 2011 این سیاره باعث شد تا خلبان یکی از  پرواز های Air Canada پس از مشاهده ناهید به خیال آن که این جسم نورانی یک هواپیماست، Emergency Dive (شیرجه اضطراری) کند، در حالی که این شی نورانی میلیون ها کیلومتر با هواپیمای Air Canada فاصله داشت.


    3. رمز و راز از عهد باستان:

    Credit: Giancula Masi


    بابلیان باستان در 1600 سال پیش از میلاد ناهید را رصد می کردند. فیثاغورس (پیتاگوراس: Πυθαγόρας) ریاضی دان یونانی برای اولین بار کشف کرد درخشان ترین ستاره در سپیده دم و هنگام غروب در واقع یک جسم واحد یا همان ناهید هست.

    2. سیاره طوفانی:

    Credit: ESA/VIRTIS/INAF-IASF/Obs. de Paris-LESIA


    باد و طوفان در سرتاسر ناهید با سرعت بسیار زیاد جریان دارد. سرعت فوق العاده زیادی که می تواند به 450 مایل در ساعت (724 کیلومتر بر ساعت) در لایه ابرهای میانه برسد. این باد ها از سریع ترین گردباد های زمین هم سریع تر هستند.

    1. فاز های ناهید:

    فاز های زهره
    Credit: Hubble, STScI


    از آنجا که ناهید در مداری داخل مدار زمین به دور خورشید قرار دارد، به نظر می رسد که این سیاره دارای فاز هایی مانند ماه است. زمانی که ناهید در سمت مخالف زمین است در فاز کامل خود است. اولین کسی که به این موضوع پی برد گالیله اخترشناس مشهور ایتالیایی بود.

    منبع: space.com

    هیچ نظری موجود نیست:

    ارسال یک نظر