دوشنبه، خرداد ۰۴، ۱۳۹۴

کرم چاله


کرم چاله (Wormhole) یک مسیر فرضی در فضا زمان که ممکن است کلید میانبری برای سفر های فضایی طولانی به سراسر جهان باشد. ایده کرم چاله ها توسط تئوری نسبیت انیشتن به طور کلی پیش بینی شده است. همچنین این مفاهیم نظری نظری کرم چاله ها خطرات ناشی از فروپاشی سریع، تابش زیاد و برهم کنش خطرناک با مواد بیگانه را ارائه می دهد.

مدل تاشوی کرمچاله که ارتباط دو نقطه در فضا زمان را توضیح میدهد.
Image Credit: edobric, Shutterstock


نظریه کرم چاله ها

در سال 1935، آلبرت انیشتن، مشهور ترین دانشمند زمان و ناتان روزن (Nathan Rosen) با استفاده از تئوری نسبیت عام پیشنهاد وجود نوعی پل در فضا زمان را دادند. این راه به پل انیشتن-روزن یا کرمچاله مشهور شد، که دو نقطه متفاوت در فضا-زمان را مانند یک میانبر به هم متصل می کند. کرم چاله شامل دو دهانه و یک تونل است که دو دهانه را به هم متصل می کند. به احتمال بسیار زیاد دهانه ها باید شبه کره باشند، اما ممکن است به سورت کشیده و صاف هم باشند. نظریه معروف نسبیت عام انیشتن از نظر ریاضی وجود کرم چاله ها را پیش بینی کرده است، اما هیچ کدام از آنها کشف، یا وجود آنها تشخیص داده نشده است. جرم منفی کرم چاله ممکن است از راه تاثیر آن بر نور تشخیص داده شود.

سفر از طریق کرم چاله ها

سفر از طریق کرم چاله ها به سادگی آنچه که در فیلم ها علمی تخیلی می بینیم نیست. اولین مشکل این سفر ها اندازه است. به نظر می رسد کرم چاله های باستانی در اندازه های میکروسکوپی 10^-33 (ده به توان منفی سی و سه) متر باشند. با این حال احتمال دارد که برخی از آنها در شرایط خاص مجبور به تغییر اندازه شده باشند.

مشکل دیگر ثبات کرم چاله هاست. پژوهش های جدید نشان می دهند که یک کرم چاله شامل مواد اگزوتیک ممکن است برای مدت زمان طولانی باز بماند و شما داخل آن گیر کنید.

ماده اگزوتیک، همان ماده تاریک و یا ضد ماده نیست و دارای چگالی انرژی منفی زیاد (این انرژی منفی با انرژی منفی موهوم و متافیزیکی خیلی متفاوت است.) و فشار منفی عظیمی است.

کرم چاله ها ممکن است دو نقطه متفاوت از همین جهان را به هم پیوند دهند و یا حتی دو جهان متفاوت را به هم متصل کنند. برخی محققان معتقند که به وسیله یک کرم چاله باز میتوان در زمان هم سفر کرد. اما استیون هاوکینگ ادعا می کند که چنین چیزی محتمل نیست.

تکنولوژی کنونی ما قادر به کشف و استفاده از کرم چاله ها نیست. با این وجود دانشمندان نسبت به استفاده از کرم چاله ها در آینده خوشبین هستند. فناوری انسان در نهایت قادر به کار کردن با این تونل های شگفت انگیز خواهد بود. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر