سه‌شنبه، اسفند ۰۵، ۱۳۹۳

بارش شهابی



بارش شهابی به دوره کوتاهی از سال گفته می شود که در آن مقدار برخورد شهابها با جو زمین بیشتر از بقیه روز های سال است و به طور متناوب در روز  های خاصی از سال اتفاق می افتد. اگر خط هر شهاب را امتداد دهیم اکثر خطوط در یک نقطه یکدیگر را قطع می کنند که آن نقطه کانون بارش نامیده میشود. نام بارش شهابی هم بر اساس محل قرار گیری کانون آن بارش است. به عنوان مثال کانون بارش شهابی برساوشی در صورت فلکی برساوش قرار دارد.  اگر چه مسیر شهابها با مدار زمین موازی است اما به نظر میرسد آنها از نقطه خاصی (کانون بارش) می آیند.

بارش اسدی در سال 1998 - عکاس: Juraj Toth درModra Observatory.


بارش شهابی زمانی رخ میدهد که زمین در مدار خود از منطقه ای گذر کند که در آنجا غلظت خرده سنگ ها و ذرات باقی ممانده از عبور دنباله دار ها بیشتر از حد معمول باشد. اغلب شهابها کوچکتر از یک دانه شن هستند، بنابراین هیچگاه با زمین برخورد نمی کنند چون در اثر اصطکاک با جو زمین از هم می پاشند و از خود ردی نورانی به جای میگذارند. باران شهاب سنگ شدید و غیر معمول طغیان شهابی یا طوفان شهابی نامیده می شود که در آن ممکن از بیش از هزار شهاب در ساعت دیده شود.

بارش شهابی فقط مختص زمین نیست، در هر جرمی در منظومه شمسی ممکن است شهاب باران اتفاق بیافتد، اگرچه بارش های دیگر سیارات با زمین تفاوت هایی دارد. مریخ یکی از سیاراتی است که در آن بارش شهابی ثبت شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر