دوشنبه، تیر ۱۵، ۱۳۹۴

بیشترین فاصله زمین از خورشید در سال 2015



امروز 6 جولای (15 تیر) 2015 در ساعت 19:41 به وقت جهانی سیاره زمین در بیشترین فاصله خود ازخورشید می رسد. با توجه به این که بیشترین فاصله زمین از خورشید، هر سال در اوایل جولای (اواسط تیر ماه) است، اما چرا هوا در نیمکره شمالی تا این اندازه گرم می شود؟

به این دلیل که مدار زمین کاملا دایره ای نیست، این سیاره (همه سیارات دارای مدار بیضوی هستند نه دایره ای) موقتا به دورترین فاصله خود از خورشید می رسد. این دورتر شدن نسبت به زمان های دیگر سال خیلی زیاد نیست، امروز ما حدود پنج میلیون کیلومتر بیشتر از شش ماه آینده از خورشید فاصله گرفتیم. این مقدار نسبت به میانگین فاصله زمین از خورشید که حدود 150 میلیون کیلومتر است، فاصله زیادی نیست.

اخترشناسان به این نقطه از مدار زمین افلاین (Aphelion) می گویند. واژه افلاین از کلمات یونانی Apo به معنی دور و Helios (خدای یونانی خورشید) گرفته شده است.

فاصله دقیق زمین و خورشید در افلاین امسال 152,093,480 کیلومتر است. در افلاین سال گذشته که 4 جولای بود، فاصله زمین تا خورشید کمی کمتر، یعنی 152,093,408 کیلومتر بود.

این تصویر تا حد زیادی اغراق آمیز است. اما به خوبی مدار زمین را به تصویر می کشد.


اما چرا هوا در نمیکره شمالی گرم است؟ زمین و خورشید همیشه در جولای (تیر ماه) در بیشترین فاصله و در ژانویه (دی ماه) در کمترین فاصله خود قرار میگیرند. ولی این پدیده هیچ ربطی به ایجاد فصول در زمین ندارد.

شیب زمین بر روی محور خود باعث ایجاد فصل ها می شود. در حال حاضر در نیمکره شمالی تابستان است، چون بخش شمالی زمین بیشتر به سمت خورشید کج می شود. در همین حال در نیمکره جنوبی، چون بخش جنوبی زمین به سمت مخالف خورشید مایل است، آنجا زمستان است.

با مایل بودن محور زمین، تابستانها دارای روز های بلند تری نسبت به زمستان هستند و خورشید بیشتر از زمستان به سطح زمین می تابد و این باعث می شود تابستان های ما گرم تر از زمستان باشد.